In the picture: Chiara

Uit het vriendenboek van Animu Luce. Graag laat ik ook de gouden vrienden van Animu Luce aan het woord in een klein interview. 

Chiara is één van mijn "adoptiekindjes" tussen de opvangpaarden. Als ik een dochter had gehad, had het een Chiara mogen zijn. 🤗



Naam: Chiara
Leeftijd: 17
Woonplaats: Duitsland
Mijn favorieten bij a.l. zijn:  Lyx & Dareng

1. Wanneer en hoe ben je bij Animu Luce terecht gekomen en wat doe je er allemaal?

In 2016 zijn we naar België verhuisd. Toen wist ik nog niet dat ik zo een mooie plek zou ontdekken. Klein Chiara begon nederlands te leren en heeft een oudere vriendin gemaakt, de dochter van de collega van papa. Ze vertelde over Animu Luce omdat ik zelf toen al paard reed maar nog geen passend plekje in België gevonden had. Ik was nieuwsgierig en mama stelde toen voor om eens langs te gaan. Helemaal herinner ik het me niet maar wel dat ik toen op een woensdagnamiddag de eerste keer mee deed aan een paardenpret. Vroeger kwam ik alleen om lesjes te volgen maar vond het toen al leuk om wat te blijven plakken hier en daar. Ondertussen woon ik terug in Duitsland en kom ik zo vaak mogelijk om vooral te helpen met de klussen en om samen te zijn met iedereen en vooral mijn dikke vriend Lyx. Tussendoor neem ik ook deel aan grondwerkslessen of ritjes, het liefst natuurlijk ook met Lyx. :)



2. Hoe zou je Animu Luce omschrijven en hoe voel jij je er?

Animu Luce is een grote familie met een plekje voor iedereen. Als je er graag bij wil horen wordt je met open armen ontvangen en mag helemaal jezelf zijn. Het is een samen leren, groeien en fouten maken.
Ik voel me altijd welkom. Ookal heb ik tussendoor veel twijfels aan mezelf word ik altijd herinnert dat het ok is maar dat ik ook veel dingen kan en vooral mag. Ik krijg altijd steun als ik het nodig heb en krijg ook de kans om iets terug te geven door anderen te steunen in hun werkpuntjes. Het thuis van mijn hartje waar ik altijd open kan zijn en m'n gekke zelf mag laten zien.


3.Wat maakt Animu Luce voor jou anders dan andere paardenplekjes?

Het is eerder een samen zijn en op je eigen tempo leren in plaats van altijd "the best" te moeten zijn. Je maakt vrienden voor het leven en krijgt de kans een band op te bouwen met een trouwe dierenvriend waarmee je samen avonturen mag beleven. De sterke band onderling maakt ook de moeilijkste klussen een kinderspel.


4. Wat vind je de fijnste activiteiten bij Animu Luce?

Het samen zijn met Lyx. Niet het rijden, het grondwerk of iets anders maar vooral het chillen met mijn vriend zonder verwachtingen. Het liefst in de wei of in het bos. Rondwandelen, een beetje spelen en samen lui zijn.



5. Wat is je favoriete herinnering bij Animu Luce?

Ik heb opzich suuuuper veel favoriete herinneringen, één kan ik niet kiezen maar me wel op twee beperken. De eerste is mijn galopje met Dareng. Het was de eerste keer dat ik met haar een galopje heb gedaan en dus was ik aan het touw. Dareng, een super knappe en sportieve arabier vliegt de berg op met klein Chiara. Het was super plezant maar op een gegeven moment gingen we een beetje scheef naar links en werden trager. Toen ik omkeek herinnerde ik me dat we Nele ook nog mee hadden. Ze mocht dus ook een sprintje trekken maar ik denk dat Dareng just iets sneller was. Een best wel grappige maar ook fijne herinnering aan één van de meest fonkelende sterren aan de hemel en de toen nog jonge Chiara en Nele.

De tweede is nog niet zo lang geleden. Het was tijdens een vijfdaagse toen ik mocht beginnen met de training van Lyx. We hebben een uitstap gedaan naar de zwemvijver. Ik had Lyx aan de hand mee en we zijn samen met de groep naar de vijver gewandeld. In de vijver hebben we een dieper stukje gezocht en ik mocht op zijn rugje kruipen. Daar hebben we samen onze eerste kleine stappen gezet. Dit was het begin van ons verhaal dat met veel vertrouwen en geduld blijft doorgaan tot vandaag.



6. Welke herinnering zit er voor altijd in je geheugen gegrift?

De avondwandeling met Star. Het was een vrijdagavond en tijdens een rit mocht ik hun begelijden met Star aan de hand. Ik kwam eigenlijk om te helpen maar de groep was zelfstandig genoeg dus sloot ik met haar aan de hand aan. Ik was toen nog jong en een beetje onzeker net zoals Star. We moesten allebij nog ons zelfvertrouwen vinden en opbouwen. In iedergeval passeerden we tijdens de rit aan de hondenuitloopzone tegenover van Mie Maan. Het was donker dus zagen we niks. Ineens kwam een hond en blafte waardoor Star verschoot. Ik vond het super spannend en riep voor Jokke, die ook aansloot aan de groep. Dat moment heb ik geleerd dat je nooit alleen bent. Jokke kwam af pakte haar eventjes over en toen ik terug rustig was, heb ik doorgezet en besloten om zelf de toer af te maken. 



7. De mooiste / belangrijkste les die ik bij Animu Luce geleerd heb is...

Het is nooit een tegen elkaar maar altijd een met elkaar. Samen zijn we sterker dan alleen. 💓

8. Wat wens je de lezer toe voor de toekoms

HET vinden dat je hart laat openbloeien. Ik heb het al gevonden want anders zou ik niet zo vaak terugkomen. De HET zoektocht gaat dus voor mij verder in het werkleven. Voor de meeste komt het met UPs en DOWNs en wordt het nog een lange weg maar je gaat het voelen als je HET gevonden hebt. 

Dankjewel lieve Chiara voor dit openhartig delen, je liefde en vriendschap al zoveel jaren.

Hartegroet 
Nele 💕

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.