In the picture: ons oudje Ooke

De fundamenten van Animu Luce werden gelegd met Ulaan en Oradjah. Intussen zo'n 20 jaar geleden. 

Ulaan was mijn laatste wedstrijdpaard. Met hem heb ik het laatste bit en de laatste sporen gebruikt, de laatste dressuurmedailles gewonnen en het laatste wedstrijdparcours gesprongen. Om daarna dat prestatiegerichte wereldje vaarwel te zwaaien en puur natuur zonder zadel en hoofdstel met mijn lieveling het bos in te trekken... Vrij en ongedwongen. Met als enige doel genieten en samen-zijn met mijn paard.

Oradjah was ons eerste opvangpaard. Het maatje voor Ulaan, nadat die tijdens mijn kotperiode vier jaar alleen had gestaan. De twee werden onafscheidelijke hartsvrienden. 

Ooke was een kneusje. Kreupel, vol artrose en met hoefkatrolontsteking kwam hij bij ons. En ik had nooit verwacht dat hij mijn gezonde Ulaan zou overleven. Helaas zijn Ooke en ik ons beste maatje intussen al bijna 8 jaar geleden kwijtgeraakt. 

Ulaan, het fundament van Animu Luce, leeft echter nog door in Ooke. Dit oudje van 27 jaar vond zijn levensvreugde na het overlijden van Ulaan terug in de Demerbroeken. Daar mag hij elk voorjaar, zodra het weer het toelaat, tussen de kudde pony's van Natuurpunt de batterijen opladen en gewicht heropbouwen naar de volgende winter toe. Prachtig om zien hoe er een band is ontstaan tussen enkele Shetland-merrietjes en de grote reus Oradjah. Ookal zijn ze in de wintermaanden gescheiden, ze vinden elkaar in de lente altijd weer terug.

Ook vandaag mag ons Ooke weer genieten van de weides van Natuurpunt aan de Demerbroeken. Helaas is het grote gebied momenteel overstroomd en zijn de pony's geëvacueerd naar elders. Ooke en zijn maatje Farras mogen wel nog genieten van een geheime prachtweide van Natuurpunt.

Dankbaar aan Steven en het beheerteam van de Voortberg Grazers dat dit kan en mag.

Gezien de overstroming in de Demerbroeken, zoeken we dit jaar nog extra graasland voor onze oudjes die -gezien hun geriatrische gebit- minder vlot hooi kunnen eten. Kan jij ons helpen? Laat het me zeker weten.

Zonnegroetjes 

Nele 🤗 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.